Erasmus +Akredytacja VET

W dniach 03.03.2025r. – 28.03.2025r. 14 uczniów Technikum Łączności w Poznaniu kształcący się w zawodach: technik programista, technik fotografii i multimediów, technik informatyk oraz technik automatyk realizują zagraniczne praktyki zawodowe w hiszpańskich firmach w ramach realizowanego programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność uczniów i kadry Sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe. Dofinansowanie na rok 2024-2025 obejmuje również wyjazd kadry-nauczycieli ZSŁ.

Relację można śledzić na Facebooku

https://www.facebook.com/share/p/15u98zwpgA

Najważniejszymi celami jakie założono w projekcie to:

• Nabycie i rozwinięcie przez uczniów ZSŁ kompetencji specyficznych dla danego zawodu w środowisku międzynarodowym podczas praktyk zawodowych.

•Wspieranie uczniów w rozwoju niezbędnych kompetencji kluczowych.

•Rozwinięcie kompetencji językowych uczniów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania na międzynarodowym rynku pracy.

•Rozbudzenie świadomości różnic kulturowych i wartości szacunku i otwartości wobec wielokulturowości poprzez adaptację do pracy w nowym środowisku.

•Rozwój szkoły i wzmocnienie działalności innowacyjnej poprzez rozbudowanie sieci kontaktów i wymianę doświadczeń w zakresie europejskiego kształcenia zawodowego.

•Rozwój kompetencji zawodowych i językowych kadry kształcenia zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia metod pracy.

•Wyrównanie szans edukacyjnych i zawodowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy uczniów innego pochodzenia.

•Umożliwienie podjęcia dalszej nauki i pracy na europejskim rynku dzięki uznaniu efektów kształcenia poza formalną edukacją.

W programie Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobywać praktyczne doświadczenie zawodowe oraz podwyższać swoje umiejętności językowe, odbywając staże w przedsiębiorstwach w innym kraju. 

Erasmus+ – program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu – to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. 

Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny, a także bardziej cyfrowy. Będzie miał też kluczowe znaczenie dla planowanego do 2025 r. utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu Unia Europejska zamierza m.in. zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, umożliwić osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.

Dzięki uzyskaniu akredytacji Erasmusa w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe uczniowie Zespołu Szkół Łączności im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu będą mieli możliwość przez okres 5 lat wyjazdów na zagraniczne praktyki zawodowe do Hiszpanii.

„Rozwój zawodowy i osobisty uczniów ZSŁ w środowisku międzynarodowym” w ramach FERS

Projekt pt. „Rozwój zawodowy i osobisty uczniów ZSŁ w środowisku międzynarodowym” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Społeczne dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowany był od 1.07.2022 do 31.12.2024. Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS 2021-2027) to następca Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020). Projekt realizowany był w I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,  na zasadach programu Erasmus+.

Głównym założeniem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych oraz umiejętności praktycznych 30 uczniów szkoły, którzy w roku 2023 i 2024 odbyli czterotygodniowe praktyki zawodowe w Faro, w Portugalii. Partnerem projektu była firma Wakeup Projects, specjalizująca się w organizacji mobilności edukacyjnych.

Cele szczegółowe projektu to :

Rozwój kompetencji specyficznych dla danego zawodu i cyfrowych młodzieży w zagranicznych przedsiębiorstwach odpowiadającym kierunkom kształcenia w szkole.

Świadoma różnic kulturowych, tolerancyjna i wysoce rozwinięta społecznie młodzież, która potrafi efektywnie uczyć się i pracować w międzynarodowym środowisku.

Młodzież ZSŁ biegle posługująca się językami obcymi, która zdobywa nowe certyfikaty potwierdzające poziom biegłości językowej oraz
znająca więcej niż jeden język.

Wyjazd do Portugalii był okazją do zdobycia nie tylko doświadczenia zawodowego, ale także rozwoju osobistego i językowego. Uczniowie mieli możliwość poszerzenia kompetencji społecznych, organizacyjnych i interpersonalnych oraz zwiększenia świadomości międzykulturowej. Praktyki u portugalskich pracodawców pozwoliły młodzieży lepiej przygotować się do wymagań współczesnego rynku pracy, a zdobyte doświadczenie z pewnością zaowocuje w ich przyszłych karierach.

Korzyści dla uczestników

Podczas mobilności w Portugalii uczniowie:

  • rozwijali swoje umiejętności zawodowe w praktycznym środowisku pracy,
  • doskonalili znajomość języka angielskiego oraz podstawy języka portugalskiego,
  • zdobywali nowe doświadczenia międzykulturowe, ucząc się tolerancji i otwartości,
  • rozwijali umiejętności pracy zespołowej oraz samodzielności,
  • nabyli liczne kompetencje miękkie, takie jak rozwiązywanie problemów, organizacja pracy czy przystosowywanie się do nowych sytuacji.

Dodatkowo, uczestnicy projektu mieli możliwość poznania bogatej historii i kultury Portugalii, biorąc udział w wycieczkach edukacyjnych, które były integralną częścią ich pobytu.

Finansowanie projektu

Całkowity koszt udziału w projekcie, obejmujący podróż, zakwaterowanie, ubezpieczenie, wyżywienie, kieszonkowe oraz program kulturowy, został pokryty z budżetu projektu. Projekt był finansowany w 82,52% ze środków europejskich oraz w 17,48% ze środków krajowych.

numer projektu: 2022-1-PL01-KA122-VET-000078013

Upowszechnianie projektu:

I grupa wyjazdowa

https://www.facebook.com/profile.php?id=61552592494299

II grupa wyjazdowa

https://www.facebook.com/people/Praktyki-zawodowe-ZS%C5%81-Pozna%C5%84-w-ramach-FERS-Portugalia-10-112024/61567802254873/

Więcej informacji na temat programu FERS można znaleźć na stronie: https://www.frse.org.pl/fers-vet

„Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSG, ZSŁ oraz ZSZ 6 z terenu miasta Poznania”

Tytuł projektu: „Poprawa jakości procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w formie zdalnej w ZSG, ZSŁ oraz ZSZ 6 z terenu miasta Poznania

Okres realizacji projektu: 08.12.2020 – 31.03.2021

Całkowita wartość projektu: 518 375,36

Dofinansowanie projektu z UE: 440 619,05

Projekt realizowany przez Miasto Poznań w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 8: Edukacja, Działanie 8.3. Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Poddziałanie 8.3.1. Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy oraz tryb nadzwyczajny w zakresie epidemii COVID-19.

Celem projektu jest wsparcie 4 szkół mających siedzibę na terenie miasta Poznania w zakresie zakupu 87 laptopów wraz z oprogramowaniem niezbędnych do prowadzenia edukacji w formie zdalnej, której wprowadzenie jest skutkiem wystąpienia epidemii COVID-19.

Efektem zrealizowanych w ramach projektu zadań będzie wzrost jakości kształcenia zawodowego szkół dzięki doposażeniu niezbędnemu do prowadzenia nauki w formie zdalnej oraz do celów kształcenia w trybie stacjonarnym po ustąpieniu ograniczeń w funkcjonowaniu szkół.

Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół zlokalizowanych na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, których organem prowadzącym jest Miasto Poznań:

  1. Zespół Szkół Gastronomicznych im. K. Libelta w Poznaniu, ul. Podkomorska 49, 60-326 Poznań, w tym:
  2. Technikum Gastronomiczne,
  3. Branżowa Szkoła I Stopnia nr 3;
  4. Zespół Szkół Łączności im. M. Kopernika w Poznaniu, ul. Przełajowa 4, 61-622 Poznań, w tym: Technikum Łączności,
  5. Zespół Szkół Zawodowych nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu, ul. Działyńskich 4/5, 61-727 Poznań, w tym: Technikum Poligraficzno-Administracyjne.

Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska

Pozakonkursowy projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” jest uruchomiony w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ i będzie realizowany do 30.06.2023 roku przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego (Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego) oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z samorządami, pracodawcami i szkołami kształcącymi zawodowo z terenu województwa wielkopolskiego. Zespół Szkół Łączności im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu jest jedną ze szkół biorących udział w projekcie.

W projekcie są rozwijane działania, które zostały zainicjowane w latach 2012-2015 w projekcie „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”. Przyczynkiem do kontynuacji tych działań jest sukces poprzedniej inicjatywy, wyróżnionej przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka” w ramach konkursu „Dobre praktyki EFS 2014”.

W związku z uruchomieniem projektu przewidziano następujące formy wsparcia w ramach prowadzonych działań:

  • płatne staże dla uczniów,
  • zajęcia specjalistyczne dla uczniów w innowacyjnych technologicznie laboratoriach,
  • dostęp do interaktywnych materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli przygotowanych w nowoczesnej technologii zamieszczonych na platformie e-learningowej,
  • kursy/szkolenia zawodowe dla nauczycieli,
  • doposażenie 46 szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne do pracowni kształcenia zawodowego zgodnie ze standardem określonym przez MEN w katalogu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów udostępnionym za pośrednictwem strony internetowej www.koweziu.edu.pl,
  • doposażenie 4 placówek kształcenia zawodowego, realizujących zadania zbieżne z zadaniami centrum kształcenia zawodowego, praktycznego i ustawicznego
  • dostęp do narzędzia ułatwiającego komunikację pomiędzy uczniami i pracodawcami oraz umożliwiającego dopasowanie uczniów i absolwentów szkół do konkretnych ofert pracy z wykorzystaniem identyfikacji profili kompetencyjnych i stanowiskowych,
  • patronat Politechniki Poznańskiej nad wybranymi klasami uczestniczącymi w projekcie.

Całkowita wartość projektu „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska – praktyki i staże” wynosi 4 285 187,10 zł, w tym kwota dofinansowania z UE (EFS-85%) – 3 642 409,03 zł, środki budżetu państwa (5%) – 214 259,36 zł. Pozostała kwota, stanowiąca 10% wartości projektu to wkład własny.

Więcej o projekcie można znaleźć na stronie https://zawodowcy.org/

W ramach projektu nauczyciele przedmiotów zawodowych wielkopolskich techników mają możliwość skorzystania z rożnych form wsparcia:

  • kursów kwalifikacyjnych,
  • studiów podyplomowych,
  • szkoleń doskonalących,
  • oraz nowa forma wsparcia jaką jest staż dla nauczyciela u pracodawców, współpracujących w ramach powyższego projektu

PO WER

Rozpoczynamy realizację nowego projektu pt. „Uczniowie ZSŁ rozwijają kompetencje zawodowe i kluczowe na europejskim rynku pracy” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Głównym celem projektów PO WER w obszarze kształcenia i szkoleń zawodowych jest rozwój kompetencji zawodowych i kluczowych poprzez realizację działań polegających na mobilności ponadnarodowej.

Cele szczegółowe projektu obejmują rozwój kompetencji zawodowych i kluczowych uczniów ZSŁ oraz wzrost motywacji młodzieży do nauki
języków obcych oraz postawy proaktywnej w nowym środowisku.

W ramach projektu uczniowie Technikum Łączności będą mieli możliwość wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe do Hiszpanii.


Numer projektu 2020-1-PL01-KA102-079084
Czas trwania projektu: 01.10.2020 – 30.09.2022

Dofinansowanie projektu z UE: 635 649,54 PLN

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 94,29% oraz ze środków krajowych w 5,71%.


Więcej informacji na temat Programu PO WER znajdują się na stronie internetowej:

https://power.frse.org.pl/

Współpraca dla zawodowej przyszłości – podnoszenie efektywności kształcenia w ZSŁ, ZSH oraz ZSZ nr 6 w Poznaniu

Okres realizacji projektu: 30.09.2020 – 30.06.2023

Całkowita wartość projektu: 1 697 099,66 zł

Dofinansowanie projektu z UE: 1 434 034,71 zł

Projekt realizowany przez Miasto Poznań w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 8: Edukacja, Działanie 8.3. Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Poddziałanie 8.3.4. Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla MOF Poznania.

Celem projektu jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych uczniów kształcących się w 3 szkołach biorących udział w projekcie prowadzące do wzmocnienia zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia poprzez realizację staży i kursów zawodowych oraz specjalistycznego doradztwa zawodowego, a także dzięki polepszaniu jakości procesu nauczania i warunków do nauki w szkole poprzez podniesienie kompetencji/kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz doposażenie pracowni kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne.

Efektem zrealizowanych w ramach projektu zadań będzie wzrost zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia, zwiększenie szans na lokalnym rynku pracy, wzrost wiedzy oraz uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych przez uczniów, jak również podniesienie kompetencji nauczycieli oraz wysoki standard wyposażenia szkół objętych wsparciem w projekcie.

Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół zlokalizowanych na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, których organem prowadzącym jest Miasto Poznań:

  1. Zespół Szkół Łączności im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu, ul. Przełajowa 4, 61-622 Poznań,
  2. Zespół Szkół Handlowych im. Bohaterów Poznańskiego Czerwca ’56 w Poznaniu, ul. Śniadeckich 54/58, 60-774 Poznań,
  3. Zespół Szkół Zawodowych Nr 6 im. Joachima Lelewela w Poznaniu, ul. Działyńskich 4/5, 61-727 Poznań.

Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w MOF Poznania.

Projekt: „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu – wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania„.

Projekt realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 8: Edukacja, Działanie 8.3.  Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Podziałanie 8.3.4. Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla MOF Poznania.

NUMER PROJEKTU: RPWP.08.03.04-30-0002/16-00

BUDŻET PROJEKTU:

  • Wartość projektu: 10 211 554,06 zł
  • Wkład ze środków europejskich: 8 679 820,95 zł
  • Wkład ze środków dotacji celowej: 453 485,11 zł
  • Wkład własny: 1 078 248,00 zł

Celem projektu jest wzrost zdolności do zatrudnienia uczniów, w szczególności poprzez udział 1140 uczniów (330 kobiet) w stażach/praktykach zawodowych, wsparcie 128 nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz doposażenie 23 szkół zawodowych (19 w Poznaniu, 3 w Powiecie Śremskim, 1 w Gminie Oborniki), w których uczą się objęci wsparciem uczniowie i nauczyciele, z uwzględnieniem zawodów szkolnych z branż o największym potencjale rozwojowym i/lub branż strategicznych dla regionu oraz zawodów deficytowych.

Działania i zadania realizowane w projekcie.

Projekt oferuje kompleksowe wsparcie dla szkół obejmujące realizację czterech GRUP DZIAŁAŃ (łącznie 23 zadania):

Rys. Schemat działań w projekcie.

Planowane efekty (wskaźniki).

  1. 1. Wparciem objętych będzie 23 szkoły prowadzące kształcenia zawodowe (19 szkół podlegających Miastu Poznań, 3 z Powiatu Śremskiego, 1 z Gminy Oborniki). W szkołach tych, m.in. zostaną doposażone pracownie kształcenia zawodowego/warsztaty szkolne w sprzęt i materiały umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej oraz stworzone zostaną warunki do realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez utworzenie i doposażenie pracowni (Szkolnego Punktu Informacji i Kariery), opracowanie Programów Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego oraz standardów doradztwa zawodowego dla nowego typu szkół zawodowych oraz materiałów dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
  2. 2. Szacuje się, że 1689 uczniów z 23 szkół skorzysta z różnych form wsparcia (jeden uczeń będzie mógł skorzystać z  kilku form wsparcia), w tym:
  3. 3. 1140 uczniów (330 kobiet) będzie miało możliwość odbycia stażu/praktyki w firmach;
  4. 4. 585 uczniów (30 kobiet) weźmie udział w szkoleniach specjalistycznych wykraczających poza podstawę programową kształcenia w zawodach;
  5. 5. 1104 uczniów (330 kobiet) weźmie udział w zajęciach z doradztwa edukacyjno-zawodowego.
  6. 6. Wsparciem będzie objętych 128 nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu (jeden nauczyciel będzie mógł skorzystać w kilku form wsparcia) z 23 szkół, w tym:
  7. – 30 nauczycieli (15 kobiet) będzie uczestnikiem studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo w przypadku nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów – będą oni mogli rozszerzyć zakres kształcenia o nowy zawód/kwalifikacje;
  8. – 80 nauczycieli kształcenia zawodowego (48 kobiet) będzie przeszkolonych w obsługi dostarczonego do szkoły doposażenia pracowni kształcenia zawodowego/warsztatów szkolnych;
  9. – 48 nauczycieli kształcenia zawodowego (24 kobiety) weźmie udział w cyklu szkoleń doskonalących kwalifikacje i kompetencje, w tym szkolenie w zakresie rozwoju kompetencji personalnych i społecznych uczniów;
  10. – 50 nauczycieli kształcenia zawodowego (30 kobiet) weźmie udział z stażach w firmach.
  11. Wsparciem objętych będzie także 78 nauczycieli związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym w 23 szkołach, z czego:
  12. – 48 nauczycieli (33 kobiety) weźmie udział w cyklu szkoleń z zakresu podnoszenia kwalifikacji doradców zawodowych, w tym uzyska przygotowanie do prowadzenie zajęć z Indywidualnego Planu Kariery z uczniami;
  13. – 30 nauczycieli (21 kobiet) realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach ukończy studia podyplomowe prowadzące do uzyskania kwalifikacji doradcy zawodowego.

Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie: http://www.kzks-poznan.pl/

Projekt „Wzrost kompetencji zawodowych uczniów i kadry ZSŁ efektem praktyk i szkoleń w środowisku międzynarodowym”

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Dzięki programowi Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe za granicą oraz podwyższać swoje umiejętności językowe.

Numer projektu 2017-1-PL01-KA102-036726

 

Projekt „Wzrost kompetencji zawodowych uczniów i kadry ZSŁ efektem praktyk i szkoleń w środowisku międzynarodowym” realizowany był  ramach Programu Erasmus+ Akcja 1 w Sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe.

Beneficjentami projektu było 54 uczniów oraz 8 nauczycieli kształcenia zawodowego. Uczniowie w zawodzie technik informatyk, technik teleinformatyk, technik elektronik oraz fototechnik odbyli 4-tygodniowe praktyki zawodowe w firmach w Maladze oraz w Sewilli. Nauczyciele natomiast odbyli tygodniowe szkolenia typu Job shadowing w Sewilli.

Czas trwania projektu: 01.08.2017 – 31.07.2019

Kraj: Hiszpania

Partnerem projektu była międzynarodowa firma doradcza i szkoleniowa EuroMind, która specjalizuje się w organizacji projektów kształcenia i szkolenia zawodowego z siedzibami w Andaluzji – w Sewilli, Maladze i Ubedzie (Hiszpania). EuroMind, jako organizator szkoleń realizuje projekty w obszarze edukacji zawodowej, ogólne i sektorowe kursy językowe, praktyki i warsztaty dla uczniów techników i szkół zawodowych, wizyty studyjne, warsztaty poświęcone różnym stylom życia i zwyczajom panującym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, jak również zajęcia dedykowane metodom efektywnego i praktycznego poszukiwania pracy na terenie UE.

Celem głównym projektu było umożliwienie młodzieży zdobycia wiedzy i umiejętności zawodowych i językowych w zagranicznych miejscach pracy, które będą mogły być wykorzystane w praktyce na lokalnym bądź międzynarodowym rynku pracy. Natomiast kadra miała możliwość poznania za granicą nowych metod uczenia zawodu, podniesienia swoich kompetencji zawodowych, pedagogicznych oraz językowych jak również rozwijania trwałej współpracy między instytucjami kształcenia i szkolenia zawodowego z różnych krajów.

Cele szczegółowe projektu obejmowały :
– opanowanie i rozwój kompetencji zawodowych i kluczowych uczniów klas Technikum,

– podniesienie kompetencji językowych,

– podniesienie kompetencji interpersonalnych,

– podniesienie kompetencji technicznych.

Uczniowie oraz kadra ZSŁ znacznie rozwinęła swoje kompetencje zawodowe oraz tzw. kompetencje miękkie. Uczniowie, osiągnęli bardzo wysokie wyniki egzaminów zawodowych i maturalnych, rozwinęli kompetencje językowe, społeczne oraz poznali zasady funkcjonowania międzynarodowego rynku pracy. Młodzież zwiększyła swoje szanse na zatrudnienie w krajowych i zagranicznych przedsiębiorstwach w których w ostatnim czasie znaczną rolę odgrywają umiejętności współpracy w środowisku międzynarodowym.

Dzięki udziałowi uczniów Technikum Łączności w zagranicznych praktykach zawodowych w ramach programu Erasmus+ powstały ciekawe pomysły na upowszechnienie mobilności opracowane przez uczniów:

Grupa 1 Uczniowie stworzyli stronę na Facebooku, na której każdego dnia opisywali swoje doświadczenia i relacje z praktyk zawodowych.

https://pl-pl.facebook.com/143260879094213/posts/…maladze/1637620499658236/

Grupa 2 W ramach wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe grupa 2 opracowała i przygotowała kalendarz na rok 2019, w którym znalazły się fotografie wykonane przez uczniów fototechnika.

Grupa 3 Informatycy i teleinformatycy wykonali film, który był podsumowaniem ich wyjazdu na praktyki zawodowe. https://www.facebook.com/216532938425246/videos/2179693629010645/

Kadra ZSŁ poznała nowe metody kształcenia praktycznego uczniów, nawiązała współpracę z instytucjami zagranicznymi kształcącymi w zawodach oraz poznała wymogi zagranicznego rynku pracy. Efekty dla szkoły to głównie wzrost jakości kształcenia zawodowego, dzięki zmotywowanej i rozwijającej się zawodowo kadrze oraz umiejętnościom zdobytym podczas realizacji projektu, atrakcyjna oferta kształcenia oparta o nowe specjalizacje w zawodzie technik fotografii i multimediów (specjalizacja filmowa) a także uznanie na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku edukacji i pracy.

Uczniowie po zakończeniu praktyk zawodowych w celu potwierdzenia zdobytych umiejętności oraz uczestnictwa w projekcie otrzymali: certyfikat odbycia praktyk, Indywidualny Wykaz Osiągnięć ECVET, certyfikat Europass – Mobilność oraz certyfikat odbycia kursu języka hiszpańskiego.

Kadra w ramach szkolenia Job shadowing otrzymała certyfikat odbycia szkolenia.